.
vin
vin dekodér
+
vlož inzerát

přihlásit se

nápověda

poslední aktualizace dekodéru: 21.11.2013

VIN dekodér / VIN checker / dekódování a ověření výrobního čísla vozu online zcela zdarma

Univerzální VIN dekodér pro Škodu, Audi, Volkswagen, Citroen, Chevrolet, Opel, Volvo, Mitsubishi a mnoho dalších výrobců.

Kupujete ojeté auto? Využijte naší nabídky vzor kupní smlouvy zdarma.

Nově VIN dekodér do mobilu

kupkaru.cz/m/vin
Výrobce neznámé
Model neznámé
Modelový rok neznámé
Závod neznámé
Vyrobeno v neznámé
Výrobní číslo neznámé
Validní neznámé







Užitečné odkazy k VIN


Obecně o VIN

Věřte nebo ne, ale většina věcí co se dočtete o VIN je pravda jen napůl. Samozřejmě až na úplné základy.

Samozřejmě dle specifikace je VIN jednoznačný identifikátor vozidla a lze z něho vyčíst určité údaje o voze. Co obecně ještě platí, že se dozvíte, z jaké země a jaké značky vůz je, ostatní je už ale jakási šedá zóna. Některé automobilky, jako například Škoda, do VINu zakódují model, typ karoserie i motoru, jiné, např. Alfa Romeo, mají ve VINu stroze jen model vozu a nic víc.

VIN vznikl v roce 1981, předtím byly karoserie také označovány, nicméně vše záleželo jen na rozhodnutí výrobce. Dnes má VIN 17 znaků a alespoň částečně danou formu. Pro vyhnutí se omylům nesmí VIN obsahovat I, Q, O (aby se nepletli s 0 a 1), některé sekce mají další specifika a omezení.

Části VIN kódu

WMI - světové označení výrobce (World Manfufacturer Identifier)

První tři znaky kódu VIN určují kontinent, zemi a automobilku. To že se občas celé tři znaky, nebo třeba dva z nich podobají automobilce je částečně náhoda a částečně si to určila automobilka - ta totiž dostane jen některé znaky a je na jejím uvážení, jak jich využije. S - Z na prvním znaku jsou pro Evropu, na dvou prvních znacích má ČR TJ - TP a Škoda pak právě TMB - tedy MB není tak úplně od Mladé Boleslavi, jak se často uvádí. Tatra má totiž např. TMT a Karosa TMK. Z podobného důvodu má Porsche WP0 a Volkswagen WVW. Jindy však není zkratka tak poetická a nedává žádný větší smysl.

VDS - Popis vozidla (Vehicle Descriptor Section)

Dalších 5 znaků je pro údaje o voze. Jak už bylo zmíněno výše, někdo tam kóduje jen model, někdo ještě další informace jako je karoserie, airbagy, motor atd.

Kontrolní číslice VIN

Na 9. pozici je kontrolní číslice, aby bylo možné jednoduše určit, zda se nestal nějaký překlep apod. Samozřejmě to není stoprocentní, spíš skutečně jen pro kontrolu. Tato kontrolní číslice je však předepsána jen v Severní Amercice, nicméně i ostatní výrobci se v posledních letech přiklonili k jejímu využití. Auta z devadesátých let, která jsou ještě běžně v oběhu ji často nemají, resp. tuto pozici využívají pro popis karoserie (tak to popisuje i norma!).

VIS - identifikace vozidla (Vehicle Identifier Section)

Desátá pozice VIN - modelový rok

Desáté číslo je označením roku, bohužel jde opět o nepřesný údaj, protože někdy se uvádí modelový rok, jindy rok výroby. Rozdíl je v tom, že pokud jde o modelový rok, může se stát, že ve VIN bude rok 2005, ale auto je z roku (asi z druhé půlky) 2004. Ale lepší alespoň přibližný údaj než žádný. Dalším problémem, i když asi zanedbatelným je to, že rok má 30 možných znaků a tedy se po 30 letech opakuje - což nastalo poprví v roce 2010. Ze znaků roku byla vyřazena písmena Z a U aby se nepletla s 2 a V.

Jedenáctá pozice VIN - výrobní fabrika

V jedenácté číslici se skrývá fabrika, ve které byl vůz vyroben. Opět to je ale údaj, který nebude vždy dodržen. Kódy si určuje výrobce sám, neexistuje pro ně žádná univerzální tabulka.

Posledních 6 čísel VIN - ID vozu

Posledních 6 znaků je určeno k jednoznačné identifikaci vozu - odlišuje vozy stejného výrobce, ze stejné fabriky a se stejnými ostatními parametry (model, karoserie atd.)

+ vložit inzerát